Już potrafisz:

podać definicję siły jako miary oddziaływania;posługiwać się w obliczeniach jednostką siły – niutonem [N];wymienić rodzaje oddziaływań i przewidzieć skutki, jakie mogą one wywołać;stwierdzić, że oddziaływania są wzajemne.

Nauczysz się:

podawać treść trzeciej zasady dynamiki Newtona;podawać przykłady zastosowania tej zasady w życiu codziennym;opisywać zasadę działania silników: odrzutowego i rakietowego.

Temat: Trzecia zasada dynamiki Newtona jest to nauka o wzajemności

Dlaczego rakiety mogą się poruszać? Czy zasada ich lotu ma coś wspólnego z pływaniem i chodzeniem? Odpowiedź znajdziesz w reakcji na działanie siły. Siły zawsze występują bowiem parami, jako akcja i reakcja. Ta lekcja pozwoli ci nie tylko odpowiedzieć na postawione wyżej pytania, ale też zrozumieć podstawowe prawo rządzące wszystkimi oddziaływaniami – trzecią zasadę dynamiki Newtona.

Zadanie 1.

Jak myślisz dlaczego możesz pływać?

Opisz co się dzieje kiedy pływasz. Co wtedy czujesz? Przypomnij sobie swój pierwsze samodzielne pływanie? Czy zastanawiałeś się dlaczego w wodzie możesz się poruszać?


Zadanie 2.

Jak myślisz dlaczego możesz chodzić?

Podczas pływania odpychamy rękami i nogami wodę do tyłu, ta zaś działa na nasze ciało z taką samą siłą, popychając je do przodu a podczas chodzenia?

Zadanie 3

Stosując "jeśli coś" to "coś" co obserwujesz na przedstawionych filmach?

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/140548/v/latest/t/student-canon/m/iBJATqrfhP#iBJATqrfhP_d5e168

Zadanie  projektowe do wyboru

1. Wykonaj zabawkę, która wykorzystuje III zasadę dynamiki Newtona

2. Bezwładność-gra

wykonaj projekt gry.

http://www.perkinselearning.org/accessible-science/inertia-tower

3. Projekt gra edukacyjna

  1. Przeczytaj wolny podręcznik:
  • dział 1.5 siły

link do strony: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Fizyka:Gimnazjum/Si%C5%82y

  • dział 1.6 praca, moc, energia

link do strony: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Fizyka:Gimnazjum/_Praca,_Moc,_Energia

  1. Informacje, które Ciebie szczególnie zaciekawiły umieść w formie pytania do swoich kolegów, utwórz grę edukacyjną.
  • Zainspirowany teorią wykorzytaj dostępne na Youtube filmy edukacyjne wyjaśniające dane zjawiska lub wyszukaj ilustracje w grafice Google.
  • Możesz wykorzystać stronę edukacyjną Scholaris aby znaleźć ciekawe ilustracje.
  1. Wejdź na stronę Learningapps oraz wykorzystaj wybraną przez siebie aplikację do utworzenia gry

http://learningapps.org/

3.  Czas wykonania projektu: koniec marca

4.Kryteria sukcesu:

  • Gra zawiera minimum 8 "przemyślanych" pytań z podanych działów- 2 pkt za każde pytanie.
  • Gra wskazuje prawidłowe odpowiedzi na postawione pytania-2pkt za każdą prawidłową odpowiedź.
  • Gra zawiera filmy oraz demonstracje doświadczenia-5pkt za każdy film lub doświadczenie.
  • Gra zawiera ilustracje opisujące zjawiska-3pkt za każdą ilustrację.
  • Gra zawiera własnoręcznie przygotowane rysunki dotyczace omawianych zagadnień-5pkt za każdy rysunek.

Powodzenia

 

 

 

Samochód mechaniczny do praw fizyki

1.Wejdź na stronę: http://www.instructables.com/id/Propeller-Powered-Car/

2.Wykonaj "Mechaniczny samochód" wg instrukcji

3.Odpowiedz na poniższe pytania 

  • zastosowanie I Zasady dynamiki Newtona w ruchu " mechanicznego samochodu"
  • zastosowanie II Zasady dynamiki Newtona w ruchu " mechanicznego samochodu"
  • zastosowanie III Zasady dynamiki Newtona w ruchu " mechanicznego samochodu"
  • Przemiany energii mechanicznej w ruchu "mechanicznego samochodu"

Kryteria sukcesu:

1 opis wykonania  "mechanicznego samochodu" 5pkt

2.wykonanie zabawki -10pkt

3.wyjaśnienie praw fizyki w ruchu samochodu-10 pkt

 

4. Trzy zasady dynamiki Newtona widziane oczami współczesnego człowieka.

Opcja 1:

Napisz list do Sir Isaac Newton.

- Wyjaśnij w liście jak wszystkie trzy zasady dynamiki  wpłynęły na nasze codzienne życie (przykłady z życia)

- Wyjaśnij, dlaczego uważasz, że dana zasada dynamiki (ważne żeby opisać wszystkie) jest ważna z punktu widzenia współczesnego człowieka.

Twoja praca powinna zawierać co najmniej pięć akapitów.

 W liście mogą pojawić się ilustracje lub jakieś elementy własnej twórczości.

Opcja 2:

Napisz piosenkę wyjaśniającą trzy zasady dynamiki Newtona

-Utwór powinien trwać co najmniej trzy minuty.

- Piosenka powinna zawierać przykłady i opis dlaczego dana zasada jest ważna i jak ją postrzegasz w życiu codziennym.

- Piosenka musi być rejestrowana – to może być  wideo lub nagranie głosowe

Przykład piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=2OJjbztWitk

Opcja 3:

Utwórz plakat wyjaśniający trzy zasady dynamiki Newtona

- Plakat powinien zawierać odręczne wykonane rysunki oraz własnoręczne podpisy, które wyjaśniają wszystkie trzy zasady.

- Plakat musi zawierać wyjaśnienie, dlaczego ważne dla codziennego życia każdego człowieka jest znajomość tych trzech zasad.

- Ilustracja musi być kreatywna i oryginalna

lista do Sir Isaac Newtona

Dear Sir Isaac Newton,

It is my pleasure to be the one to write to you during this rough time. As you know, the government is trying to ban every individual from studying physics for reasons that we may never know and it is my job to help prevent this from happening, but first I need to confirm your three laws of motion. Doing this will help me to come up with a more persuasive argument towards our careless government.

Correct me if I’m wrong, but your first law states that an object in motion will stay in motion at a constant velocity and in the same direction unless acted upon by an outside force and that an object at rest will stay at rest with the same exception, also called “the law of inertia.” The example that I will present for this law is a skateboarder running into a tree. The skateboarder is riding his skateboard and texting. Since he is texting, he isn’t well aware that he is approaching a tree, so he runs directly into it. When he does this, the skateboard instantly stops, but his body wants to continue moving forward at the same speed. This is all caused because of inertia.

According to your second law, acceleration is produced when a force acts on any mass. Therefore, the more mass an object is the more force is needed to accelerate it. More simply put, a heavier object would require much more force than one that is lighter. To visually represent this law I am going to stand in front of a boulder, and then in front of a cardboard box. As you know, the boulder has much more mass than the cardboard box, so according to your 2nd law, it should be much more difficult to move. I am going to push on each object until I am able to move it. My audience will be able to see that the boulder requires a much greater amount of force to move it from it’s position.

Your third law is my favorite so I understand it much more. This states that for every action there is an equal and opposite re-action, meaning that every force has a counter-force that is equal in size but that is the opposite direction of the initial force. So when an object is pushed, the object pushes back equally as hard. Let’s think of a rocket since we are in Florida. The rocket’s engines push down on the ground, that is the action. While the reaction is that the ground also pushed on the rocket with the same force, sending it into the air.

I thank you so very much for your time and concern. Once again, it is my pleasure to work with you on this heartbreaking issue. If I made any mistakes, please contact me as soon as possible so we can get this squared away. This is a very serious issue and we need all of the time that we can get. Your laws are critical to understanding the way that our world operates. Without understanding these basic principles of Physics, we will not be able to make new technological innovations. Even more, our society as a whole is beginning to forget how the technology we have now words. People no longer wear seatbelts because they do not understand your first law; the last attempted rocket launch was a disaster! I hope that with your help understanding your laws, I will be able to help convince people that Physics is essential to their daily lives.


Sincerely,

Teighlor

Zadania do samodzielnego rozwiązania

3.Trzy zasady dynamiki

Download
SPRAWDZIAN-NR-1-Podsumowanie(1).pdf
Adobe Acrobat Document 207.8 KB
Download
test dynamika.pdf
Adobe Acrobat Document 2.3 MB

https://pl.khanacademy.org/science/physics/forces-newtons-laws/newtons-laws-of-motion/e/newtons-third-law

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt