Podstawa programowa

Wymagania przekrojowe:

1) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; ilustruje je w różnych postaciach; 

2)wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; 

3)przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina); 

Nauczysz się:

1.Odczytywać wykresy zależności drogi od czasu;

2.Poznasz gałąź logiczną, która pozwoli ci rozwiązywać zadania z fizyki

Już potrafisz:

  1. Uzasadnić na podstawie przykładów, że ruch ciał jest pojęciem względnym;
  2. Podać przykłady układów odniesienia dla danego ruchu;
  3. Wymienić wielkości opisujące ruch;
  4. Dokonać klasyfikacji ruchów ze względu na ich tor.
  5. Wiesz, że drogę się mierzy. Znasz jednostkę i umiesz ją przeliczać

Wyobraź sobie...

Ktoś jest w stanie umożliwić ci rozwinięcie nowych umiejętności  czy zdolności-lub poprawić te, które już masz-do poziomu eksperta. Pofantazjuj chwilę, jakby to było, gdybyś mógł stać się najlepszy pod jakimkolwiek względem i pod każdym względem. Wymień 10 umiejętności i zdolności, które rozwinąłbyś lub poprawił, gdyby nie było żadnych ograniczeń.

1.________________________

2.________________________

Umiejętność: Mów a ja narysuję

Spójrz na diagram a teraz opisz ten diagram w kilku zdaniach, tak by ktoś, kto nie widzi, był w sanie go narysować"

Temat: Zmiana położenia w danym czasie jest to nauka kolejności zdarzeń.

Jak rozumiemy czas? Co dla nas czas oznacza? Po co jest pomiar czasu?

Zadanie 1.  Pooglądaj uważnie film.

Zadanie 2. Stwórz sekwencję zdarzeń następujących po sobie korzystając z gałązki logicznej

Umiejętności



Zadanie 3 Jak rozumiesz sekwencję zdarzeń przedstawioną na wykresach. Stwórz historię, opowiadanie zgodnie z przedstawionymi danymi na wykresie.

Wykres A

W 2001 roku sprzedaż wolumenów szła bardzo słabo. Sprzedaliśmy około 2500 sztuk. Sprzedaż rosła z każdym rokiem. Największy skok sprzedaży odnotowaliśmy w od 2010 roku (15 tyś) do 2012 (około 35 tyś)


Wykres B

Wykres C

Zadanie 4  Czy to prawdą jest?

Jeśli....                                                       1 h=60 min=3600 s                                 1 min=60 s=1/60 h                                   1 s=1/60min=1/3600h                               1 d=24 h=86 400 s


to

1. Pół godziny to 50 minut?

2. 300 s = 0,3 h

3.  20 min = 1 200 s = 1/3 h

Zadanie 4. Zmierzmy czas przejścia przez poszczególne punkty trasy

Zadanie 5 Jak możesz zaznaczyć na wykresie zmianę położenia od czasu.

Zadanie 6 Na podstawie poniższego wykresu uzupełnij zdania.Bieg odbywał się na dystansie  m. Biegacz pokonał swój dystans w czasie  s. Sportowiec w czasie 8 sekund przebył drogę  metrów.

Zadanie 7 Projekt. Z jaką prędkością idziesz do szkoły. Jak zaplanujesz pomiar?   Dokonaj stosownego opisu i zapisz swój pomiar? Porównaj z innymi pomiarami? Czy szybko czy wolno się poruszasz?


Zadanie 8 Projekt- Zagadka detektywistyczna. Znając czym jest sekwencja zdarzeń rozwiąż zagadkę.

Kto zabrał bilet?

 

Zadanie do rozwiązania: w przedziale pociągu na trasie Warszawa -Gdańsk siedziało pięciu pasażerów. Młoda kobieta owinięta szalikiem siedziała przy oknie, obok niej starszy pan z gazetą, a przy drzwiach brodacz, który na kolanach trzymał laptopa, a na uszach miał założone słuchawki. Po drugiej stronie przy oknie siedział młody mężczyzna, który czytał książkę, a miejsce przy drzwiach zajmowała kobieta, która rozwiązywała krzyżówkę w jakimś kolorowym czasopiśmie. Po pewnym czasie kobieta w szaliku oparła głowę o ścianę i zasnęła. Obudził ją głos konduktora:

 

– Proszę bilety do kontroli.

Podróżni po kolei podawali swoje bilety, a pani w szaliku nerwowo przeszukiwała kieszenie żakietu, torebkę, zaglądała pod siedzenie gdzie nie znalazła biletu tylko potwierdzenie opłaty za bilet.

 

– Na pewno miałam bilet – powiedziała – o nawet mam potwierdzenie opłaty. Zdrzemnęłam się i ktoś mi go wyjął z kieszeni – powiedziała. – Dlaczego na podłodze leżał mój paragon?

Podróżni oburzyli się tym podejrzeniem.

Zaczęli się przekrzykiwać, tylko brodacz nadal wpatrywał się w swój laptop i nie zdjął słuchawek z uszu.

 

– Zaraz, zaraz. Poproszę o spokój – powiedział konduktor – zaraz dojdziemy do ładu. W podróży czytam dużo powieści detektywistycznych i chętnie zajmę się tą sprawą. Czy ktoś z państwa wychodził z przedziału?

Starszy pan: cały czas czytałem gazetę i nie widziałem, co robią inni pasażerowie. Chyba też trochę przysnąłem, zdarza mi się w czasie monotonnej jazdy.

Brodacz: dwa razy wychodziłem na korytarz bo miałem pilne rozmowy telefoniczne, co może potwierdzić pani z krzyżówką, bo wychodząc z przedziału uderzyła mnie drzwiami.

Pani z krzyżówką: tak, wyszłam do wagonu restauracyjnego po kawę i wróciłam z nią do przedziału, a pan cały czas rozmawiał przez telefon.

Mężczyzna z książką: Kiedy pociąg gwałtownie zahamował, wypadła mi książka z rąk na podłogę i narobiła hałasu, ale chyba nie obudziłem pani.

Konduktor zebrał wszystkie odpowiedzi, narysował plan przedziału i zaznaczył na nim kolejne zmiany czyli, kto i kiedy opuszczał przedział. Czym zajmowali się pasażerowie.

Chwilę podumał i powiedział.

 

– Szanowna pani, chyba wiem, kto przywłaszczył sobie bilet. Nawet podejrzewam, że ma teraz dwa w kieszeni, bo nie wiedział, że bilet należał do pani.

Jak to jest możliwe?

Co mogło wydarzyć się w przedziale?

Co stało się z biletem?    

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt