Podstawa Programowa

1. Nazywa ruchem jednostajnym ruch, w którym droga przebyta w jednostkowych przedziałach czasu jest stała; 

2. Posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta; 

3.Wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od czasu dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na podstawie podanych informacji; 

Już potrafisz:

  1. Odróżniać drogę od toru ruchu;
  2. Obliczać wartość prędkości ciała;
  3. Wymieniać przykłady jednostek, w których wyrażamy prędkość.

Nauczysz się:

  1. Wyznaczać prędkość średnią na podstawie pomiaru czasu i drogi.
  2. Posługiwać wykresami zależności prędkości od czasu oraz drogi od czasu;
  3. Wyrażać prędkość w różnych jednostkach.

Temat:Czy idziemy jednym tempem? Prędkość jako nauka o zmianie.

Zadanie 1

Co oznacza jednym tempem? Podaj przykłady?

a) Czy ten rytm grany jest jednym tempem? Czy słyszysz zmiany?

b) Czy kosmonauta porusza jednym tempem? Fragment filmu pt: " Grawitacja"

c) Czy żołnierze poruszają się jednym tempem?

Zadanie 2

Zaproponuj jak mógłby wyglądać wykres pokonywanej przez żołnierzy drogi od czasu trwania ruchu. Przejdź się po klasie. Zobacz jaką odległość pokonujesz w danej chwili. Zaproponuj pomiar.

Zadanie 3

Przy pomocy aplikacji Pedometer dokonamy pomiaru drogi w czasie 2 minut i pomiar czasu na drodze 50m. Zastanowimy się czy idziemy jednym tempem. Jak policzyć naszą szybkość? Zestawmy nasze wyniki na wykresie i przeanalizujmy.

Grupa A

1. 2 minuty-przebyty dystans

2. 2 minuty-przebyty dystans

3. 2 minuty-przebyty dystans

4. 2 minuty-przebyty dystans

5. 2 minuty-przebyty dystans

6. 2 minuty-przebyty dystans

Grupa B

1. 50 metrów-pomiar czasu

2. 50 metrów-pomiar czasu

3. 50 metrów-pomiar czasu

4. 50 metrów-pomiar czasu

5. 50 metrów-pomiar czasu

Komentarz

Uczniowie spacerując do Gimnazjum nr 4 samodzielnie dokonali pomiaru drogi i czasu  trwania ruchu. Ważne jest budowanie doświadczenia od podstaw. Inne doświadczenie zdobędzie uczeń kiedy tylko obserwuje jak inne osoby wykonują dane działanie a inne jak wykona je samodzielnie. Trudno nauczyć się jeździć na rowerze gdy się tylko obserwuje jazdę innej osoby. 


Zadanie 4

Zaznaczmy punkty tworząc wykres zależności przebytej drogi (s) od czasu trwania ruchu(t)

Zadanie 5

Po czym poznamy, że idziemy jednym tempem? Jak będzie wyglądał  wykres-kiedy idziemy jednym tempem? Co możemy powiedzieć o zmianach? Czy na wykresie możesz zaobserwować zmianę? Co ta zmiana oznacza?

Zadanie 6. Jaką prędkością szliśmy do Gimnazjum nr 4? Jak policzyć prędkość? Czy szliśmy cały czas z taką samą prędkością czy prędkość się zmieniała?

Zadanie 7.

Stwórzmy wykres zależności prędkości jaką szliśmy do Gimnazjum nr.4 od czasu trwania naszego ruchu. Jak będzie wyglądał wykres? Zaobserwujmy zmiany na wykresie. Co możemy powiedzieć o zmianach?

Zadanie 8

Do przeczytania:

Przykładowo: dane ciało poruszało się z prędkością o wartości . Jeśli chcemy wyrazić tę wartość w metrach na sekundę, to musimy odpowiedzieć sobie na dwa pytania:
ile metrów przypada na jeden kilometr?
ile sekund zawiera jedna godzina?
Oczywiście,  i 
Gdy zamienimy kilometr na metry, a godzinę – na sekundy, to po wykonaniu obliczeń otrzymamy: 
 
Dzięki zamianie jednostek i prostym obliczeniom otrzymalismy prędkość wyrażoną w jednostkach układu SI, czyli w 
Podobnie postępujemy, gdy chcemy wyrazić np.  w . Podczas przekształcania jednostek zawsze należy zastanowić się, jaką częścią nowej jednostki jest stara jednostka danej wielkości fizycznej.
 
Aplikacja przedstawia dwa kalkulatory jednostek. Tło białe. Oba kalkulatory mają taki sam układ w formie prostokąta. Na górze czerwona belka. Napis na belce górnego kalkulatora: „Jednostki czasu”. Napis na belce drugiego kalkulatora: „Jednostki drogi”. Kalkulatory mają barwę zieloną. W jednej, poziomej linii trzy pola: żółte, białe, żółte. Obok ilustracja. W górnym kalkulatorze ilustracja czerwonego stopera. W dolnym kalkulatorze ilustracja białego cyrkla. W żółtych polach, z listy rozwijanej, można wybrać kursorem myszy interesującą nas jednostkę. W białym polu wyświetlany jest wynik. Możliwe do wyboru jednostki czas: 1 doba; 1 h; 1 min; 1 s. Możliwe do wyboru jednostki drogi: 1 km; 1 m; 1 cm; 1 mm. Przykład: ustawiając w górnym kalkulatorze w lewym żółtym polu „1 h”, a prawym żółtym polu „min”. Otrzymamy: „1 h to 60 min”

Projekt 1 : Stwórz ciekawy sposób przeliczania jednostki prędkości.


Projekt 2: Zaplanuj wycieczkę. Znając odległości zastanów się ile czasu zajęłoby przejechanie całej trasy? Zastanów się i oszacuj jaką prędkością będziesz się poruszać.

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt