Podstawa programowa

1. Posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta; 

2. Nazywa ruchem jednostajnie przyspieszonym ruch, w którym wartość prędkości rośnie w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość, a ruchem jednostajnie opóźnionym – ruch, w którym wartość prędkości maleje w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość;

3. Posługuje się pojęciem przyspieszenia do opisu ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego i jednostajnie opóźnionego; wyznacza wartość przyspieszenia wraz z jednostką; stosuje do obliczeń związek przyspieszenia ze zmianą prędkości i czasem, w którym ta zmiana nastąpiła (∆ = a ∙ ∆t);

4. Wyznacza zmianę prędkości i przyspieszenie z wykresów zależności prędkości od czasu dla ruchu prostoliniowego jednostajnie zmiennego (przyspieszonego lub opóźnionego); 

Już umiesz

  • podawać definicję ruchu jako zmianę położenia względem wybranego układu odniesienia;
  • klasyfikować ruchy ze względu na tor (prostoliniowe i krzywoliniowe)
  • odróżniać prędkość średnią od chwilowej

 

Nauczysz się

  • obliczać prędkość i wyrażać ją w różnych jednostkach; 
  • podawać definicje przyspieszenia oraz ruchu przyspieszonego i opóźnionego;
  • obliczać przyspieszenie, gdy prędkość rośnie lub maleje.

Temat: Bezpieczeństwo na drodze. Przyspieszenie samochodu to nauka o zmianie.

Zadanie 1 Pooglądaj poniższe filmy i zastanów się co może oznaczać zmiana prędkości?

Samochody pozwalają nam szybko przemieścić się z jednego punktu do drugiego. Ale kiedyś samochody były wolniejsze od koni. Inżynierowie/fizycy próbują udoskonalić te elementy, które mogą mieć wpływ na zmianę prędkości samochodu. Jak myślisz co zostało udoskonalone i jaki to ma wpływ na zmianę prędkości.


Zadanie 2

Co oznacza zmiana prędkości?

od 0-100km/h w 24 sekundy

0-100km/h w 2,6 sekundy


Zadanie 3

Czym jest przyspieszenie? Na podstawie tak przygotowanego diagramu spróbuj podać definicję przyspieszenia. Przeanalizuj poniższe dwa przykłady.

Zadanie 4

Jak myślisz, którego z poniższych samochodów dotyczy zmiana prędkości? Przeanalizuj poniższy wykres. Zaobserwuj zmiany prędkości w danym czasie.


Zadanie 5

Czym jest hamowanie?

Zadanie 6

Dlaczego ważne jest przestrzeganie znaków ograniczających prędkość na drodze?

Naukowcy pokazali, że samochód poruszający się z prędkością 65 km / h jest dwa razy bardziej narażony na spowodowanie poważnego wypadku samochodowego z udziałem pieszego  niż samochód, który porusza się z prędkością 60 km / h. W przypadku samochodu poruszającego się z prędkością 70 km / h ryzyko wzrasta czterokrotnie.

http://www.nova.org.au/technology-future/physics-speeding-cars

Dwa samochody o jednakowej wadze i zdolność hamowania poruszają się tą samą drogą. Samochód 1, poruszający się z prędkością 65 km / h, wyprzedza samochód 2, który podróżuje z prędkością 60 km / h. Dziecko na rowerze - nazywamy go Sam-wychodzi na ulicę kiedy dwa samochody są obok siebie. Kierowcy widzą jednocześnie dziecko i obaj (czas reakcji 1,5 sekundy) naciskają na hamulce. W tym czasie (reakcji) samochód 1 pokonuje 27,1 metrów, a samochód 2 pokonuje 25,0 metrów.

Różnica 2.1 metra może wydawać się stosunkowo niewielka, ale w połączeniu z innymi czynnikami może oznaczać to czy Sam przeżyje wypadek.

 1.5 sekundy to czas reakcji przeciętnego kierowcy. Kierowca, który jest rozproszony na przykład: słuchaniem muzyki  korzystaniem z telefonu komórkowego lub jest pod wpływem alkoholu czas reakcji może trwać do 3 sekund.

Inne czynniki

Droga hamowania zależy od wielu zmiennych. Np od tego czy samochód jedzie pod górę czy po płaskiej powierzchni. Również ważne jest tarcie między drogą a oponami - samochód z nowymi oponami na suchej nawierzchni będzie mniej podatny na poślizg i zatrzyma się szybciej niż z zużytymi oponami na mokrej nawierzchni. Jednak najważniejsza jest prędkość początkowa hamowania.

Droga hamowania

Wzór-możemy to przeliczyć

Z tego wynika, że droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu prędkości, co oznacza, że wzrasta znacznie wraz ze wzrostem prędkości. Jeśli założymy, że opóźnienie wynosi 10 m/s2 oraz to, że układy hamulcowe obu samochodów są równie skuteczne, pozwoli nam to obliczyć drogę hamowania dla samochodów 1 i 2 z naszego przykładu. Dla samochodu 1, s = 16,3 metra, natomiast dla samochodu 2, s = 13,9 metra.

Dokonując stosownych obliczeń możemy udowodnić winę kierowcy 1, który złamał przepisy i zabił Sama. Możemy obliczyć z jaką prędkością kierowca 1 uderzył w Sama.

Vf=V20ad‾‾‾‾‾√=8.2 metres per second

Obliczając prędkość w momencie wypadku uzyskujemy V=30 km/h. Jest to wystarczająca prędkość, żeby zabić Sama. Jeśli prędkość początkowa samochodu wynosi 70 km / h, prędkość uderzenia wynosi 45 km/h więcej niż wystarczająco szybko, aby zabić kogokolwiek.


Projekt: wykorzystaj szablony ze strony-Newspaper Templates for PowerPoint

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt