Podstawa programowa

1. Analizuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki;

2. Posługuje się pojęciem masy jako miary bezwładności ciał; analizuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki i stosuje do obliczeń związek między siłą i masą a przyspieszeniem;

3.doświadczalnie:

a) ilustruje: I zasadę dynamiki, II zasadę dynamiki, III

zasadę dynamiki, 

 

Nauczysz się:

  1. Wymienić rodzaje oddziaływań i przewidzieć skutki, jakie mogą one wywołać;
  2. Stwierdzić, że oddziaływania są wzajemne.
  3. Podawać przykłady zastosowania tej zasady w życiu codziennym.
  4. Opisywać zasadę działania silników: odrzutowego i rakietowego.

Temat:  Izaak Newton i jego trzy zasady dynamiki jest to nauka o odkryciach.

Zadanie 1 Na dobry początek

Napisz opowiadanie składające się z 25 słów na dowolny temat. Wykorzystaj wszystkie słowa z podanej listy: odkrycia, zmiana, ruch, siła, jednostajny, przyspieszony, hamowanie, ukrycie, kura, busz.

Zadanie 2 Czym są odkrycia? Do jakiej zmiany w naszym życiu przyczyniają się odkrycia?

Odkrycia-jakie znamy? Odkrycia współczesne- czy jeszcze możemy coś odkryć? Odkrycia w czasach Izaaka Newtona-kolorowa notatka

Projekcja film pt.: "Geniusze"

Zadanie 3 Dlaczego kreskówki nas śmieszą?

„ Struś Pędziwiatr “ Zaczynamy rozwiązanie od sformułowania zdania od:          „ Jeśli- to“ .Przeczytaj zapisane zdania i zobacz czy jest zachowana logika.

Jakie na filmie prezentowane są odkrycia? Czy są one możliwe? Czy można skonstruować takie maszyny?


Zadanie 4 Co widzisz na prezentowanych filmikach?


Wyobraźmy sobie, że jadący autobus nagle zaczyna hamować. Co się wtedy dzieje?  a gdy pojazd rusza z dużym przyspieszeniem? Wtedy nieumocowane przedmioty i jadący pojazdem ludzie zaczynają poruszać się względem ścian pojazdu do tyłu, co powoduje, że również się przewracają. Jakie to odkrycie?

Przykład symulacji Algodoo

Jakie w związku z tym zjawiskiem kojarzy Ci się odkrycie?

Ciekawostka- Dlaczego te balony tak dziwnie się zachowują?

Zadanie 4 Co widzisz na prezentowanych filmikach?

Dlaczego niektóre ciała tak łatwo wprawić w ruch, a w przypadku innych jest to prawie niemożliwe? Jakie odkrycie prezentuje poniższy filmik? Czy możesz podać przykład ze swojego życia?


Zadanie 4 Jak to się dzieje, że kamień stacza się z góry? Dlaczego nieruchome przedmioty zaczynają się poruszać? Co zmusza je do ruchu? Jakie to odkrycie?

Czy mógłbyś podać przykład z życia wykorzystania tego odkrycia? Zaproponuj swoje odkrycie?


Zadanie 5 Czy prezentowany fragment filmiku potrafi wyjaśnić dlaczego rakiety mogą się poruszać? Czy zasada ich lotu ma coś wspólnego z pływaniem i chodzeniem?


Podczas pływania odpychamy rękami i nogami wodę do tyłu, ta zaś działa na nasze ciało z taką samą siłą, popychając je do przodu.


Projekt

Wykorzystując symulację Algodoo opisz swoje odkrycie?

1.Jak będzie poruszało się ciało kiedy zupełnie wyeliminujemy tarcie. Jak nazwiesz ten ruch?

2. Jak nazwiesz ruch, do którego przykładamy siłę? Lub kiedy będzie działała siła tarcia?


3. Co się dzieje z dwoma ciałami w trakcie zderzenia?

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt