Temat: Rozwiązujemy zadania typowe. Ruch jednostajnie prostoliniowy, ruch jednostajnie przyspieszony jest to nauka o zależności.

Już potrafisz:

  • podawać definicję ruchu jako zmianę położenia względem wybranego układu odniesienia
  • klasyfikować ruchy ze względu na tor (prostoliniowe i krzywoliniowe) oraz wartość prędkości (jednostajne i zmienne);odróżniać prędkość średnią od chwilowej;
  • obliczać prędkość i wyrażać ją w różnych jednostkach;
  •  podawać definicje przyspieszenia oraz ruchu przyspieszonego i opóźnionego;obliczać przyspieszenie, gdy wartość prędkości rośnie lub maleje;
  •  sporządzać wykresy zależności drogi od czasu, przyspieszenia od czasu i prędkości od czasu dla ciał poruszających się ruchem jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym;
  • odczytywać z wykresów wartość drogi, przyspieszenia i prędkości.

Nauczysz się:

  • rozwiązywać zadania związane z ruchem prostoliniowym: jednostajnym, jednostajnie przyspieszonym i jednostajnie opóźnionym.

Zadanie 1 Poznaj mapy fizyczne.

Kaczka i czapla wystartowały jednocześnie z tego samego miejsca. Kaczka leciała 15 minut z prędkością 65 km/hi usiadła. Czapla leciała z prędkością 40 km/ h. Gdy zobaczyła kaczkę sfrunęła i usiadła obok niej. Jak długo kaczka czekała na czaplę?

Zadanie 2 Rozwiąż zadanie poniżej podobnie jak zadanie 1 wykorzystując mapy fizyczne

Kamil i Bartek wybrali się na wycieczkę rowerową do Grodowca . Razem wystartowali spod szkoły Podstawowej nr 2 w Polkowicach. Kamil jechał przez 1/2h  ze średnią  prędkością 30km/h. Bartek ze średnią  prędkością 25k/h . Kamil zatrzymał się by poczekać na kolegę .Jak długo Kamil czekał na Bartka?

Zadanie 3 Wykorzystaj szablon Ploya

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 92.7 KB

Motocyklista przez jedną minutę poruszał się z prędkością 72kmh. Na widok czerwonego światła rozpoczął hamowanie. Od momentu rozpoczęcia hamowania do chwili, w której się motocyklista zatrzymał, minęło 10 s. Oblicz przyspieszenie motocyklisty podczas hamowania. Sporządź wykres zależności prędkości od czasu.

Zadanie 4 Na wykresie przedstawiono zależność prędkości od czasu. Jakim ruchem poruszało się ciało?

Zastanówmy się teraz, czym różni się ruch w przedziałach czasu AB, BC i CD.

Zadanie 5

Narysuj wykres zależności prędkości od czasu dla następującej sytuacji: Rowerzysta ruszył z miejsca i poruszał się z przyspieszeniem 4 m/s2 w czasie 5 s. Następnie zwiększył przyspieszenie do 6 m/s2 i poruszał się takim ruchem przez 3 s. W ostatnim etapie osiągnął zamierzoną prędkość i poruszał się z nią przez 10 s.

Zadanie 6 Przygotuj się

Download
test grupowy.pdf
Adobe Acrobat Document 158.5 KB

Projekt

Na następną lekcję...

Badamy różnicę między szybkością średnią a chwilową

. Czynności przed lekcją (w ramach odwróconej szkoły)

•Dobierzcie się w grupy czteroosobowe, tak aby każda grupa miała przynajmniej dwa tablety lub smartfony (będą one stanowiły narzędzia pracy).

• W urządzeniach tych zainstalujcie aplikację, która posłuży wam do wykonania zadań. Pobierzcie aplikację Speed Gun dostępną w sklepie Play.google.com i zapoznajcie się z jej działaniem. Zwróćcie szczególną uwagę na ustawienia początkowe pozwalające uzyskać poprawne wyniki. Przetestujcie działanie aplikacji. • Uruchomcie aplikację eTornister, podręcznik Świat fizyki, klasa 1. Przeanalizujcie przykład 4.9. ze s. 154 dotyczący zamiany jednostek szybkości km/h na m/s. Przepiszcie go do zeszytu. •

Przeczytajcie zadania do wykonania w instrukcji. Przygotujcie na tej podstawie odpowiednie narzędzia i metody pomiaru. Zadania do wykonania podczas lekcji (lekcja odbywa się poza klasą, np. w sali gimnastycznej, na boisku szkolnym lub w plenerze).

• Znajdźcie miejsce do wykonania zadania. Powinien to być prostoliniowy tor, po którym będzie się poruszać jedna osoba. • Osoba trzymająca tablet z aplikacją niech stanie obok toru w odległości co najmniej 5 m – będzie to miejsce obserwacji. Pozostałe osoby niech zmierzą odległość między obserwatorem a wytyczonym torem. Wartość ta będzie wpisana do ustawień wstępnych aplikacji.

• Wyznaczcie początek i koniec toru ruchu, tak aby był widoczny na ekranie aplikacji Speed Gun. Zmierzcie długość tego toru (czyli drogę) za pomocą tradycyjnego przymiaru (np. stolarskiego, krawieckiego, przymiaru taśmowego). Zapiszcie wynik w zeszycie.

• Niech jedna z osób idzie wyznaczonym torem. Marsz powinien być jak najbardziej równomierny – jednostajny. Wykonajcie aplikacją kilka prób pomiaru szybkości. Zwróćcie uwagę, że czas ruchu palca po ekranie jest czasem marszu kolegi. Zastanówcie się, co wskazują liczby na ekranie. Czy można w przybliżeniu uznać ruch za jednostajny? Dokonaliście pomiaru szybkości średniej i chwilowej aplikacją Speed Gun.

• Wykonajcie zadanie ponownie, ale tym razem przeprowadźcie dwa pomiary jednocześnie. Jedna osoba mierzy szybkość aplikacją (jak poprzednio). Jednocześnie inna osoba mierzy stoperem czas trwania marszu kolegi (ruchu palca po ekranie tabletu). Zapiszcie wynik w zeszycie. Pamiętajcie, żeby dobrze zsynchronizować czynności wszystkich osób w grupie (na znak Start ruszają: kolega po torze, palec po ekranie i stoper). Czwarta osoba może nakrę- cić filmik pokazujący to, co widać na ekranie tabletu z działającą aplikacją. Do nagrywania filmiku można użyć drugiego tabletu lub smartfonu. Możecie również wykonać zdjęcie z końcowym wskazaniem aplikacji.

• Obliczcie średnią szybkość na podstawie wzoru υśr = całkowita droga czas trwania ruchu. Wynik podajcie w km/godz i m/s. Jest to wyznaczanie szybkości średniej na podstawie pomiaru czasu ruchu i całkowitej drogi. • Porównajcie wyniki obu metod pomiarowych. Jeśli bardzo się różnią, zastanówcie się nad przyczyną. Zapiszcie spostrzeżenia w zeszycie.

Na następną lekcję….

Środki dydaktyczne (w tym lista wykorzystywanych e-zasobów i aplikacji)

• Tablet lub komórka z dostępem do internetu.

• Aplikacje (bezpłatne) Speed Gun i odtwarzacza wideo pobrane ze sklepu Play.google.com.

• Stoper lub Timer, tradycyjny przymiar, np. stolarski, krawiecki, przymiar taśmowy.

• Aplikacja eTornister – podręcznik Świat fizyki, klasa 1, rozdział 4. – Jak opisujemy ruch?, s. 154, przykład 4.9.

• Zeszyt z notatkami (wykonanymi na podstawie przykładu 4.9. ze s. 154 podręcznika Świat fizyki

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt