Zadanie 1

  1. Uczestnicy dzielą się na pary, pełniąc na zmianę rolę klienta i doradcy. Odwołując się do swoich wyników badania preferencji w ćwiczeniu 6 odpowiadają na pytania doradcy zawarte w załączniku 10 lub dodane przez doradcę.

  2. Doradca i klient wspólnie przygotowują plan zawodowy klienta

  3. Uczestnicy prezentują własne refleksje na temat udzielonej przez doradcę porady

Kwestionariusz, który masz przed sobą zawiera 60 twierdzeń dotyczących różnych zainteresowań i preferencji. Przeczytaj bardzo uważnie każde zdanie i odpowiedz szczerze na pytanie „Jak bardzo to zdanie mnie charakteryzuje?”. Odpowiedzi udzielaj, otaczając kółkiem odpowiednią cyfrę przy każdym zdaniu. Możesz wybrać spośród następującychodpowiedzi:

1. Całkowicie nie zgadzam się

2. Raczej nie zgadzam się
3. Trudno powiedzieć
4. Raczej zgadzam się

5. Całkowicie zgadzam się

Kwestionariusz

  1. Lubię dowiadywać się czegoś nowego o otaczającym mnie świecie.
  2. Bardzo dobrze rozumiem ludzi, którzy lubią pracować z maszynami.
  3. Potrafię kierować pracą innych ludzi.
  4. Znajomi twierdzą, że posiadam „artystyczną duszę”.
  5. Staram się pocieszać osoby, które wyglądają na smutne.
  6. Inni postrzegają mnie jako osobę, która w swych działaniach kieruje się przede wszystkim logiką.
  7. Uważam się za osobę uzdolnioną technicznie.
  8. W życiu ważne jest dla mnie osiągnięcie sukcesu.
  9. Inni często przychodzą do mnie, by opowiedzieć o swoichproblemach.
  10. Ważne jest dla mnie, by w pracy przestrzegać obowiązujących zasad.
  11. Lubię czytać książki i artykuły popularnonaukowe i/lub oglądać filmy popularnonaukowe.
  12. Mam opinię osoby ciepłej i otwartej.
  13. Dobrze się czuję, jeśli mogę wyrazić swoją osobowość np. poprzez ubiór czy fryzurę.
  14. Jeśli rozwiązania są skuteczne, to trzymam się ich i nie szukam innych.
  15. Moi znajomi proszą mnie o pomoc, kiedy zepsuje się im jakieś urządzenie.
  16. W grupie zazwyczaj przejmuję rolę szefa.
  17. Chciałbym/chciałabym pomagać ludziom, którzy przeżywajątrudne chwile.
  18.  Lubię zadania wymagające dokładności.
  19.  Inni postrzegają mnie jako osobę wrażliwą na piękno.
  20. Mam opinię „złotej rączki”.
  21. Jestem dobry/dobra w zadaniach wymagających wyobraźni. 
  22. Lubię opiekować się innymi ludźmi.
  23. Uważam, że to fascynujące jak wiele już dowiedzieliśmy się o otaczającym nas świecie
  24. Potrafię wzbudzić u ludzi entuzjazm i chęć do działania.
  25. Kiedy w domu zepsuje się jakieś urządzenie, zazwyczaj sam/sama naprawiam
  26. Interesuję się najnowszymi odkryciami naukowców.
  27. Uważam się za dobrego organizatora. 
  28. Ludzie często zwierzają mi się ze swoich problemów.
  29. Lubię pracę w przewidywalnych warunkach.
  30. Lubię spędzać czas na rysowaniu, malowaniu, graniu na instrumencie lub pisaniu poezji czy prozy.
  31. Lubię książki i/lub filmy, które poszerzają horyzonty myślowe i zmuszają do refleksji.
  32. Inni ludzie cenią mnie za moją fachową wiedzę dotyczącą naprawy maszyn i urządzeń.
  33. Staram się pracować według ustalonego harmonogramu.
  34. Łatwo przychodzi mi przekonanie innych do swojego zdania.
  35. Lubię zadania polegające na odkrywaniu nowych faktów.
  36. Często słyszę, że potrafię udzielać wsparcia innym ludziom.
  37. Lubię naprawiać różne rzeczy. 
  38. Mam zdolności przywódcze.
  39. Fascynuje mnie, jak złożony jest otaczający nas świat.
  40. Chciałbym/chciałabym pracować na rzecz innych ludzi, np. charytatywnie.
  41. Inni postrzegają mnie jako osobę oryginalną.
  42. W przyszłości chciałbym/chciałabym osiągnąć wysoką pozycję społeczną.
  43. Mógłbym/mogłabym pracować jako operator maszyn/urządzeń.
  44. Lubię postępować według jasno określonych instrukcji.
  45. Potrafię wydawać polecenia innym.
  46. Sztuka ciekawi mnie i intryguje.
  47. Lubię rozmowy skłaniające mnie do przemyśleń.
  48. Łatwo przychodzi mi zrozumienie, jak działają różnego typu maszyny i urządzenia techniczne.
  49. Lubię pomagać innym w rozwiązywaniu ich problemów osobistych.
  50. Lubię skończyć jedno zadanie zanim przejdę do następnego.
  51. Zawsze chciałem/chciałam zostać artystą.
  52. Jestem pełen/pełna podziwu dla wielkich naukowców i myślicieli.
  53. Lubię ubierać się niestandardowo.
  54. Uważam, że sprawdziłbym/sprawdziłabym się na stanowiskukierowniczym.
  55. Przy podejmowaniu decyzji kluczowe są dla mnie obiektywne fakty i logika.
  56. Lubię oglądać programy telewizyjne, w których opisywane jest działanie różnych urządzeń.
  57. Umiem wyrazić siebie i swoje emocje za pomocą muzyki, obrazu, tańca czy gry aktorskiej.
  58. W opinii innych potrafię budować bliskie relacje z ludźmi.
  59. Lubię analizować otaczającą mnie rzeczywistość.
  60. Ludzie uważają mnie za osobę pracowitą i dobrze zorganizowaną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 11: Pytania do rozmowy doradczej (ćwiczenie 9)

  • Co Pan/i sądzi o tych wynikach? Czy są zgodne z tym co Pan/i myślał/a o sobie dotychczas?

  • Co Pan/i sądzi o tych wynikach? Czy są zgodne z Pani/Pana intuicją na swój temat?

  • Czy jest coś w tych wynikach co Pana/Panią zaskoczyło? A z jaką częścią zgadza się Pan/i w największym stopniu?

  • Co te wyniki oznaczają dla Pani/Pana? Czy w jakiś sposób wpływają na to jak Pan/i myśli osobie?

  • Który z sześciu przedstawionych typów Pani/Pana zdaniem najlepiej Panią/Pana opisuje? Pani/Pana wybór nie musi być zgodny z Pani/Pana wynikami. Na jakiej podstawie/Dlaczego wybrała Pani/Pan takie właśnie typy?

  • Jakie fakty, czy Pani/Pana zachowania mogą świadczyć, że dany typ dobrze Panią/Panaopisuje?

  • W jaki sposób Pana/i wyniki mogą się przekładać na to, czym chciałby/chciałaby Pan/i się zawodowo zajmować?

  • W jaki sposób Pani/Pana zainteresowania zawodowe mogą być realizowane w pracy/w domu?

  • Która z dotychczas wykonywanych prac była najbardziej zbliżona do Pani/Pana

    zainteresowań zawodowych (wyniki WOPZ)?

  • W oparciu o to co do tej pory mówiliśmy i w oparciu o Pani/Pana wyniki, jaki rodzaj pracy sprawiałby Panu/Pani najwięcej satysfakcji?

  • W jaki sposób może Pan/i spróbować dostosować swoją aktualną pracę do swoich preferencjizawodowych?

Zadanie 2

  1. Prowadzący przekazuje uczestnikom następujące polecenie:

    Macie przed sobą kartę, na której wypisane jest zdanie z nazwą zawodu. Waszymzadaniem jest dokończyć każde z tych zdań. Korzystajcie z własnego doświadczenia i waszego wyobrażenia o tym, jacy powinni być ludzie wykonujący dane zawody. Pamiętajcie, że treść tych zdań ma zawierać informacje o was. Np. jestem lekarzem, bo umiem współczuć cierpiącym. Z takiego zapisu wynika, że jestem osobą, która potrafiwspółczuć cierpiącym i myślę, że jest to cecha, jaką powinien charakteryzować się lekarz.

Załącznik 12: „Mógłbym być” (ćwiczenie 11)

Mógłbym być leśnikiem, bo...............

Mógłbym być lekarzem, bo...............

Mógłbym być marynarzem, bo............

Mógłbym być piosenkarzem, bo............

Mógłbym być nauczycielem, bo............

Mógłbym być ekonomistą, bo............

Mógłbym być dziennikarzem, bo............

Mógłbym być cieślą, bo............
Mógłbym być monterem, bo............
Mógłbym być filozofem, bo............
Mógłbym być architektem, bo............

 

 Mógłbym być hydraulikiem, bo............

Mógłbym być doradcą finansowym, bo............

Mógłbym być kasjerem, bo...............

Mógłbym być pilotem, bo.............

Mógłbym być rolnikiem, bo...........

Mógłbym być handlowcem, bo............

Mógłbym być sprzedawcą, bo............

Mógłbym być kelnerem, bo............

Mógłbym być konwojentem, bo............

Mógłbym być policjantem, bo............

Mógłbym być krawcem, bo............

Mógłbym być kierowcą, bo............ 

Mógłbym być psychologiem, bo............

Mógłbym być szewcem, bo............


  1. Po wykonaniu zadania prowadzący prosi o prezentację osoby chętne. Pozostałych uczestników zachęca do czynnego uczestniczenia poprzez wskazywanie, jakie cechy dotyczące danego zawodu znaleźli w sobie.

  • Czego dowiedzieliście się o sobie wykonując to ćwiczenie?

  • Czy myśląc o swojej przyszłości braliście pod uwagę fakt, że w tak wielu

    zawodach moglibyście pracować?

  • Czy faktycznie jedna cecha lub umiejętność może decydować o naszym

  • wyborze?

  •  

Download
szablon+Ploya (7).pdf
Adobe Acrobat Document 69.7 KB
Download
mapa kaczka.png
Portable Network Image Format 83.0 KB

Angry Birds uczą fizyki-wykonaj super projekt