1. Rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia, korzystając z ich opisów;
2.Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.
Temat: Co wiesz na temat fizyki? 7 Powodów, dla których warto przychodzić na moje lekcje. BHP, PSO
Proszę przedstaw się i wylosuj dla siebie zadanie. Pokaż swojej klasie tylko gestem. Reszta osób zgaduje. Przy okazji zaproponuj jedną zasad jaka będzie obowiązywała na lekcji aby dobrze nam się pracowało. Ustalmy zasady BHP
Na trzech małych karteczkach, na każdej z osobna zapisz jakie są twoje oczekiwania odnośnie przedmiotu, odnośnie nauczyciela oraz twoje obawy.
Ćwiczenie 4
Kim jest fizyk? czym się zajmuje? czy chciałbyś zostać fizykiem? zapisz jeden obszar swoich zainteresowań zbieżny z nauką fizyki.
Powiesz pewnie -fizyk to naukowiec, który bada materię a fizyka to zadawanie podstawowych pytań
i szukania na nie odpowiedzi w wyniku obserwacji i eksperymentów.
Często fizycy zadają takie pytania np. o początek Wszechświata?
Fizycy to również inżynierowie, astronomowie, informatycy, inżynierzy biomedyczni,
naukowcy z innych dziedzin nauki. Niektórzy fizycy pracują dla NASA, a inni programują gry wideo, konstruują sprzęt sportowy, dbają o naszą wygodę projektując buty sportowe, opracowują technologie. Niektórzy fizycy opracowują aparaturę, która niszczy raka czy sprzęt, który przewiduje trzęsienia ziemi.
Czy uważasz, że ty też możesz stać się fizykiem?
Jakie obszary nauki ogólnie lubisz, jakie obszary wiedzy z fizyki szczególnie Ci się podobają? Czego chciałbyś sie na fizyce dowiedzieć? czego dowiedziałeś się od swoich kolegów?
https://www.flipsnack.com/AgnieszkaJastrzebska/fizyka-reklama.html
Przykłady:
Pytanie badawcze: "Czy mogę sok z marchwi wywabić pastą do zębów?"
Hipoteza: "Pasta do zębów wywabia plamę po soku z marchwi"
Hipotezę badamy eksperymentalnie. Tworzymy plan badawczy. Opisujemy poszczególne kroki.
Ćwiczenie właściwe:
Na stole widzisz przedmioty: pudełko gwoździ, zapałki, świecę i deskę. Masz do wykonania jedno zadanie. Przytwierdź świecę do deski. Mogę pożyczyć ci również młotek.
Zaproponuj plan badawczy, zadaj pytanie i postaw hipotezę. Powodzenia
Już nastał czas prezentacji waszych projektów " Fizyka z życiu codziennym". Bardzo zależy mi aby wytwory waszej pracy były uwiecznione w postaci bloga. Dzięki temu każdy wasz kolega będzie czerpał inspiracje z waszych "utworów". Najważniejsze jest jednak to, że sami będziecie mogli obserwować jak zmienia się wasze postrzeganie przedmiotu oraz jakie macie w tym zakresie umiejętności.
Poniżej instrukcja założenia bloga-proszę o zapoznanie się z nią do końca stycznia.
1.gim2swider.blogspot.com
2.gim2.horbasklaudia.blogspot.com
3.fizyk.ryzyk.blogspot.com
4.fizykamonik.blogspot.com
5.fizykapodlup.blogspot.com
6.fizyka-w-zyciu-codzinnym.blogspot.com
7.kubikofizyko.blogspot.com
8.kumibloger.blogspot.com
9.fizyka-jest-spoko.blogspot.com-Hania Chorążykiewicz Ib
10. gim2nataliap.blogspot.com-Natalia Pazik Ib
11.gim2natalia.blogspot.com
Warunki udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej:
Struktura konstruktywnej informacji zwrotnej (krytyki, pochwały)
Fakty |
opis zachowania drugiej osoby, opis działań, wydarzeń; im konkretniej, tym lepiej. |
Myśli |
opinie, przekonania dotyczące zachowania innego człowieka, zaistniałej sytuacji; ważne, aby zaznaczyć, że to są Twoje opinie i przekonania, a nie ogółu. |
Uczucia |
Twoje emocje, które powstały na skutek zachowania drugiej osoby. |
Oczekiwania |
czego oczekujesz od drugiej osoby w związku z zaistniałą sytuacją; ważne, aby skupić się na celu, tzn. co chcesz osiągnąć przez krytykę czy też pochwałę; im konkretniej, tym lepiej (ten element możemy pominąć przy formułowaniu konstruktywnej pochwały). |
Myślę ...
Myślenie jak naukowiec wymaga sprawdzenia i często „radykalnej reorganizacji” własnych pomysłów.
Gdy myślisz jak naukowiec różnica między gromadzeniem danych a interpretacją danych jest ważna:
Co to może być za tajemniczy przedmiot?
Co zauważasz?
Jakie są Twoje wnioski?
Czy Twoje wnioski zgadzają się z rzeczywistym przedmiotem?
Myślimy jak naukowiec, kiedy jesteśmy ciekawi i zauważamy (i / lub mierzymy) interesujące nas rzeczy w naszym życiu, i kiedy demonstrujemy zdolność do gromadzenia danych z bezpośrednich (lub pośrednich) obserwacji tego, co dzieje się wokół nas.
Gromadzić dane możemy wszędzie. Za każdym razem zastanowimy się Co możemy obserwować lub mierzyć? Ile danych możemy zgromadzić?
Co usłyszałem? Co widziałem? Co czułem?
Co zauważyłem? Co zmierzyłem? Co uzyskałem?
Potrzebuję pomocy w zaprojektowaniu doświadczenia, które pozwoli mi zgromadzić dane
Mogę gromadzić dane, jeśli zobaczę jak kogoś inny wykonuje doświadczenie.
Mogę zbierać dane , ale nie jestem pewien, czy są one istotne.
Potrafię zbierać dane i wyjaśniać, dlaczego są one istotne.
Znajduję dodatkowe informacje, które pozwalają mi poprawić sposób zbierania danych.
Interpretowanie danych polega na tworzeniu powiązań między tym, co zaobserwowano, a naszą wcześniejszą wiedzą i doświadczeniem. Używamy tych połączeń do wyciągania wniosków na temat tego, co zauważamy lub mierzymy.
Nawiązywanie połączeń to klasyfikowanie, porównywanie i kontrastowanie, wyjaśnianie przyczyny i skutku i / lub analizowanie tego, co zostało zauważone.
Przykłady zadań: nawiązywanie połączeń: między ciężarem a spadkiem ; między spadkiem a kształtem ciała.
Potrzebuję pomocy w interpretacji danych
Potrafię interpretować dane , jeśli zobaczę jak to ktoś inny robi.
Potrafię dokonać jednej interpretacji dotyczącej moich danych.
Potrafię interpretować dane , ale nie jestem pewien, czy moja interpretacja jest poprawna.
Potrafię dokonać kilku interpretacji danych ...
Potrafię interpretować dane i wyjaśniać ich znaczenie.
i mogę podać powody, dla których moje interpretacje są istotne ...
Potrafię szukać informacji zwrotnych i podejmować działania w celu poprawy sposobów interpretacji danych.
Doświadczenia pogłębią Twoją wiedzę. Ważne będzie zadanie pytania: dlaczego....pogłębisz rozumienie poprzez połączenie pomysłów, różnych danych. Zbadasz, w jaki sposób ciała spadają na ziemię oraz jak ta wiedza jest istotna w różnych kontekstach (np. W budowaniu spadochronów, w poruszaniu się zwierząt, latające wiewiórki). Zatem co sprawia, że zastanawiasz się....?
Co obserwujesz?
Co możesz zmierzyć?
Przykłady,
Budowanie nowego słownictwa,
wyjaśnienie co to jest.
Jak myślisz, dlaczego (wnioskujesz) w ten sposób, co skłoniło Ciebie do takich wniosków, jakie masz dowody potwierdzające twoje wnioski?
Co Ciebie zaciekawiło? Gdzie jeszcze możesz zastosować wiedzę na dany temat. Przykłady z życia codziennego.
Poprzyj swoje pomysły, wnioski dowodami znalezionymi w tekstach naukowych, źródłowych.
To odpowiedź - na „dlaczego mam ci wierzyć?”.
Wnioskujemy z tego, co obserwujemy i z naszych wcześniejszych doświadczeń. Jeśli jednak krytycznie myślimy o naszym eksperymencie musimy znaleźć dowody, że nasze wnioski mają również potwierdzenie naukowe.
Możesz swój wniosek dotyczące zjawiska i go uargumentować ale dopóki nie będziesz w stanie przedstawić dowodów uzasadniających to jest mało prawdopodobne, by uzasadnienie miało poparcie. Podobnie, gdy słuchasz twierdzeń innych, jeśli myślisz jak naukowiec, opóźnisz akceptację ich wniosków, dopóki nie znajdą oni dowodów potwierdzających ich wyjaśnienia.
Myślimy jak naukowiec, gdy pytamy siebie i innych: „Więc gdzie są dowody? Dlaczego mam ci wierzyć? Dlaczego mieliby wierzyć moim wynikom? Skąd to wiesz? Dowody mogą być jakościowe lub ilościowe:
Możesz pokazać jakościowe dowody zaobserwowanej zmiany. nagrać filmik obrazujący zjawisko
Możesz pokazać ilościowe dowody dokonując pomiaru.
Te jakościowe i ilościowe dowody mogą przybrać formę danych zapisanych w tabeli wyników, zapisach cyfrowych, zdjęciach lub wideo. Dowody mogą przedstawiać obserwacje i pomiary zorganizowane lub przedstawione na różne sposoby na wykresach kołowych lub na wykresach słupkowych.
Dowody, które potwierdzają zjawiska- oznacza tworzenie powiązań między obserwowanymi zjawiskami i wyjaśnieniami.
Myśleć jak naukowiec oznacza bycie otwartym na zmianę - otwartość na błąd. W nauce nigdy nie można udowodnić naukowej prawdy; możesz ją tylko obalić. Twierdzenie jest więc prawdziwe tylko do czasu, gdy nowe dowody wskażą, że jest to nieprawda.