Temat: I zasada dynamiki Newtona w życiu codziennym. Nauka o zmianie ruchu
Podstawa programowa
stosuje pojęcie siły jako działania skierowanego (wektor); wskazuje wartość, kierunek i zwrot wektora siły; posługuje się jednostką siły;
rozpoznaje i nazywa siły, podaje ich przykłady w różnych sytuacjach praktycznych (siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu);
wyznacza i rysuje siłę wypadkową dla sił o jednakowych kierunkach; opisuje i rysuje siły, które się równoważą; opisuje wzajemne oddziaływanie ciał
posługując się trzecią zasadą dynamiki;
Jak to rozumiesz? Stwórz własną analogię
Definicja
Bezwładność
to właściwość materii, która pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym po linii prostej, chyba
że działała na nią jakaś zewnętrzna siła.
Analogia
Motywacja może być zdefiniowana jako wewnętrzny dysk kierujący zachowaniem. Motywacja pomaga człowiekowi przezwyciężyć inercję (niechęć do wysiłku). Siły zewnętrzne mogą wpływać na zachowanie, ale ostatecznie to wewnętrzna siła motywacji, podtrzymuje zachowanie.
Zadanie 1
Obserwujemy I zasadę dynamiki Newtona w filmie pt: "Grawitacja"
Zastanów się jak poruszają się astronauci? Czy mogą się zatrzymać, czy mogą spowodować zmianę ruchu. Kiedy nastąpiłaby zmiana ruchu? Co musiałaby się wydarzyć? Napisz krótką ilustrowaną opowieść o zmianie ruchu w kosmosie.
Zadanie 2
Wymyśl jak najwięcej sposobów: jak można zmienić stan spoczynku tego kamienia. Pamiętaj kamień w spoczynku chce w spoczynku pozostać.
Posługując się wektorem narysuj obrazowo swoje propozycje zmiany stanu tego kamienia.
Doświadczenie: Dwie osoby z klasy przeciągają się za ręce. Zaobserwuj jak zachowują się osoby, kiedy działają taką samą siłą? Zaobserwuj jak zachowują się osoby, kiedy siła jednego z kolegów jest większa.
Wektor
Zadania 3
Detektyw Szkiełko miał bardzo ważne zadanie. Musiał udowodnić, że rewolwer puszczony przez
barmana po bardzo długim stole dotarł do złoczyńcy, który zastraszył gości i wyłudził pieniądze. Z
oględzin miejsca zdarzenia wynikało, ze znaleziono resztki oleju na stole i koszuli barmana. Detektyw
Szkiełko zastanawiał się, czy można stworzyć takie warunki, aby rewolwer długo się poruszał? Czy
olej miał tutaj jakieś znaczenie? Jaką prędkością poruszał się rewolwer jeżeli długość stołu wynosiła
20m a czas poruszania się oszacowano na 2 minuty.
Jaki jest problem Detektywa Szkiełko? Można postawić jedno pytanie albo rozbić na mniejsze części?
Pytanie centralne: Jakie warunki musiałyby zaistnieć, aby rewolwer poruszał się bez hamowania?
Zaprojektuj badanie, które będzie odpowiedzią na postawione pytanie, j Zanim wymyślisz jakiś eksperyment, badanie, które pomoże odpowiedzieć na to pytanie, spróbujmy wspólnie napisać co już wiemy o ruchu ciała poruszającego się bez hamowania? Czy widzieliście kiedyś ruch takiego obiektu, który nie hamował? Co się działo z tym ciałem? Co możemy powiedzieć o jego prędkości - czy się zmienia czy pozostaje niezmieniona?
Stwórzmy Mapę Myśli-ruch prostoliniowy
Czy po zapoznaniu się z powyższymi informacjami czujesz, że masz wystarczająco dużo informacji na temat ruchu prostoliniowego, aby pomóc Detektywowi Szkiełko? Czy na podstawie tych informacji możesz odpowiedzieć na pytanie: „Jakie warunki muszą być spełnione, aby rewolwer poruszał się bez hamowania?”
Zaprojektuj podobny eksperyment wykorzystując dostępne materiały
Pooglądaj film pt: "Anatomia głupoty"
http://www.dailymotion.com/video/x4k5cog
Co można powiedzieć o osobach skaczących z pewnej wysokości?
Zadanie domowe- Wykonaj doświadczenie:
Kamień i zwinięty kawałek papieru. Sprawdź jak zachowają się upuszczone oba przedmioty jednocześnie. Napisz wnioski:
Wykorzystaj piaskownicę, miskę z mąką, cukrem, piaskiem upuść z tej samej wysokości kamień i papier. Porównaj "kratery" w "proszku" utworzone przez kamień i papier. Jakie zapiszesz wnioski?