1. Posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności;
2.Opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów;
3.Posługuje się pojęciem temperatury;
To dla ciebie techniki, przeczytaj je uważnie! Zacznij je stosować a nauka już nie będzie przykrą koniecznością.
Poznaj system szybkiego zapamiętywania informacji na lekcji.
Najważniejsze- przeznacz czas na naukę na lekcjach fizyki a zyskasz czas na zabawę popołudniami.
Zadanie domowe: Czytaj krytycznie polecenia, twórz własne opinie na temat nauczanego materiału. Miej watpliwości?
Przejrzyj swoje notatki przed lekcją, z ostatnich zagadnień. Notatki muszą być kolorowe, dużo rysunków i ich własnoręczne opisy.Zaznacz w swoich notatkach to z czym się borykasz, masz trudności i poproś o pomoc nauczyciela.
W czasie lekcji: Usiądź na tym miejscu gdzie możesz się maksymalnie skoncentrować - najważniejsze jest nastawienie, jeżeli przychodzisz na lekcję z zamiarem zapamiętania informacji to je zapamiętasz.
Najlepsze miejsce dla mnie aby:
Unikaj rozpraszających sytuacji, które mogą przeszkadzać w koncentracji i zapamiętaniu.
Rób bardzo kolorowe notatki, opatrz je komentarzem -swoimi słowami.
Zdecyduj, co jest ważne i powinno być umieszczone w notatkach a co można pominąć.
Pytaj nauczyciela-musisz mieć pewność, że rozumiesz, co zostało powiedziane na lekcji, poproś o powtórzenie.
1. Myślę, że……..ponieważ……(wskazuje na dowody swojej pracy)
2. Przeprowadzając doświadczenie……. zobaczyliśmy, że
3. Doświadczenie ……..pokazało……
4. Podczas dyskusji w grupie wypracowaliśmy stanowisko, że ……..
5. Zgadzam się z ……
6. Nie zgadzam się …….ponieważ
7. Jednym z dowodów na jest……….
Plan działań |
Dowody, kroki |
1. Dyskusja w parach na temat dokładności-wypracowanie wspólnego stanowiska (obowiązkowe) |
|
2. Przeprowadzenie doświadczenia w grupie znalezienie liczby PI (obowiązkowe) |
|
3. Praca w grupie- odpowiedź na pytanie czy do gotowania kisielu potrzebny jest pomiar? (do wyboru) |
|
4. Jak oszacować pomiar termometrem elektronicznym? Praca indywidualna (do wyboru) |
|
5. Dyskusja w grupie . Do czego w życiu codziennym potrzebny jest pomiar. (obowiązkowe) |
|
6. Stwórz własną analogię po zapoznaniu się z poniższą (do wyboru) |
|
Teraz zajmiemy się próbą odnalezienia w naszym otoczeniu liczby, którą wymyślili/ odkryli
kiedyś matematycy – liczby π. Od starożytności uczeni zastanawiali się czy istnieje jakiś
prosty wzór na obwód koła (przypomnienie, że np. obwód prostokąta to 2a+2b). Wiadomo
było, że obwód koła jest ponad 3 razy dłuższy od średnicy. Ale dokładnie ile razy dłuższy jest
obwód od średnicy? Jednym z pierwszych uczonych, którzy podali to w miarę dokładnie był
Archimedes. Wyliczył, że
obwód koła to około 3,14 x średnica.
Ta liczba nazywana jest π i jest równa:
π = 3,141592653589793238… (żeby napisać dokładną wartość π trzeba byłoby napisać
nieskończenie wiele cyfr)
Tej liczby będziemy szukać. Pamiętamy, że żeby ją dostać trzeba podzielić:
π = (obwód koła)/(średnica koła)
„Część praktyczna”
Jak myślicie, czy można jakoś samemu wyliczyć, sprawdzić, może zmierzyć ile jest
równa π?
„Trzeba zmierzyć osobno obwód i średnicę (albo promień) a potem podzielić.
Potrzebne materiały: cyrkiel, kartkę papieru, grubą nitkę
(kordonek), sznurek, naczynia w kształcie walca, paski papieru, tusz do pieczątek,
miarki (centymetr krawiecki, linijki).
Grupa wypisuje kilku możliwości pomiarów w swoim zeszycie:
Zmierzyć obwód centymetrem krawieckim i średnic linijką przykładaną „od góry” (wersja druga: odrysować kształt naczynia i zmierzyć średnicę na papierze) |
Upuścić kroplę tuszu na naczynie i toczyć po papierze, by zmierzyć odległość między „kleksami”. Średnica jak obok |
Owinąć naczynie taśmą lub nitką i odznaczyć na niej cały obwód. Średnica jak obok |
Narysować okrąg i przyłożyć sznurek, a potem zmierzyć długość sznurka. Promień – przyłożyć cyrkiel do linijki |
|
Przykładowe tabele z wynikami:
|
Mała średnica |
Duża średnica |
||||
Nr pomiaru |
średnica |
obwód |
π |
średnica |
obwód |
π |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
średnia |
|
|
|
|
|
|
„Dlaczego poszczególne pomiary się różnią? Przecież mierzyliście tę samą wielkość”, „Jak
oceniacie dokładność swojego pomiaru?”, „Czy macie jakiś pomysł, na określenie
dokładności jakąś liczbą?”, „Ile ta liczba jest równa w przypadku waszego pomiaru”, „O ile
procent wyliczona liczba różni się od liczby π?”.
Masa – wielkość fizyczna mówiąca nam, ile substancji zawiera konkretne ciało fizyczne. Przykładowo: masa filiżanki informuje nas, z jakiej ilości porcelany zrobiono tę filiżankę. Masę można mierzyć na wiele sposobów. Niektóre z nich poznamy w dalszym toku nauki. Teraz tylko przypomnijmy, że jednostką masy w układzie SI jest kilogram.
W praktyce używane są też jednostki pochodne od kilograma, czyli jego wielokrotności oraz ułamki: gramy, dekagramy czy tony. Zależności między tymi jednostkami są ci znane z lekcji matematyki, ale nie zaszkodzi, gdy je sobie przypomnimy:
1 kg=100 dag=1000 g=0,001 tony
1 tona=1000 kg
1 dag=10 g=0,01 kg
1 g=0,1 dag=0,001 kg
Doświadczenie 1
Nalej wody do garnka i zgotuj, dodaj soku z butelki. W szklance rozrób z zimną wodą mąkę ziemniaczaną i cukier. Kiedy woda się zagotuje wlej zawartość ze szklanki do gotującej wody i zamieszaj. Spróbuj oszacować na oko ilość poszczególnych produktów tak aby uzyskać 150 gram kisielu. Co może się stać?
Doświadczenie 2
Nalej 170 gram wody do garnka i zagotuj. W trakcie gotowania dodaj do wody 5 gram cukru i 40 gram soku. Weź 70 gram wody i wymieszaj z nią 20 gram mąki ziemniaczanej. Mieszaninę dodaj do gotującej się wody. Dokładnie wymieszaj, gotując minutę. Sprawdź czy uzyskaliście 310 gram kisielu. Weź pod uwagę, że część wody wyparowało. Co może się stać?
Uczniowie samodzielnie wykonywali różne pomiary. Inne doświadczenie wynosi uczeń , który widzi wykonywaną czynność, a inne gdy wykona ją samodzielnie.
Faza 1: Wprowadzenie merytoryczne
Instruktaż |
Jak to zrobić? |
Zobaczyliśmy jak ważna jest dokładność. |
Na lekcji poznamy różne przyrządy pomiarowe, będziemy zastanawiali się jak wykonać prawidłowo pomiar. Jaki przyrząd użyć, jak przyłożyć przyrząd pomiarowy aby pomiar był jak najdokładniejszy. |
Faza 2: Bezpośrednia Analogia- Bezpośredni analogia bada podobieństwa między dwoma pomysłami.
Instruktaż |
Jak to zrobić? |
Dokonajmy bezpośredniej analogii między wykonaniem pomiaru a jazdą samochodem |
Aby wykonać pomiar trzeba wiedzieć jaki przyrząd jest potrzebny, jak poprawnie wykonać pomiar. Porównajmy czynność wykonywania pomiaru do innej czynności np. jazdy samochodem Trzeba wiedzieć jak uruchomić samochód, jaki bieg wrzucić, jak wykonać bezbłędny manewr.
|
Faza 3: Osobista Analogia
Instruktaż |
Jak to zrobić? |
Wyobraź sobie, że siedzisz w samochodzie. Nie oceniaj pomysłów, poproś o wyjaśnienie kiedy jest taka potrzeba.
|
Udaj, że chcesz poprowadzić samochód co może się nie udać? Samochód nie odpali, nie wrzuci się bieg, niedokładny manewr i na drzewie. |
Faza 4: Porównywanie analogicznie
Instruktaż |
Jak to zrobić ? |
||||
Podzielcie się grupy, wymyślcie jak najwięcej podobieństw między bezpośrednią analogią a analogią osobistą. |
Jakie podobieństwa widzisz pomiędzy prowadzeniem samochodu a wykonaniem pomiaru? Możliwe odpowiedzi:
|
.
Faza 5 .Uczniowie wyjaśniają, gdzie analogia nie pasuje
Instruktaż |
Jak to zrobić? |
||||
Zidentyfikuj szczegóły gdzie bezpośrednia analogia samochodu nie pasuje do wykonania pomiaru.
|
Co nie pasuje w naszej analogii prowadzenia samochodu do wykonania pomiaru? Przykładowe odpowiedzi:
|
.
Faza 6.Wymyśl własną analogię
Wykonaj pomiar zeszytu linijką a następnie podaj wymiar w cm i m Wyniki zostają zapisane w tabeli
Nauczyciel: Średnia arytmetyczna pozwala …..
|
http://av.epodreczniki.pl/RepositoryAccess2/!I49271(,,mp4_low_bl)
Nie ma pomiarów idealnych! Każdy pomiar ma skończoną dokładność i jest obarczony niepewnością pomiarową. Oczywiście, możemy zmniejszać tę niepewność dzięki doskonaleniu przyrządów i metod pomiarowych, ale nigdy nie wyeliminujemy jej całkowicie. Nie zawsze potrzebne są nam pomiary wykonywane z bardzo dużą dokładnością. Czy długość nogawek spodni musi być ustalona z dokładnością do 1 milimetra? Czy jeśli ważymy wagon z węglem, potrzebujemy wagi o dokładności do 1 grama? Co innego, gdy odmierzamy lekarstwo. Tu potrzebna jest aptekarska dokładność, czyli możliwość wyznaczenia masy z dokładnością do 1 mikrograma. Jednak naukowcy nigdy nie postrzegają tego typu niedokładności w kategoriach czyjejś winy. Błąd pomiaru jest codziennym elementem pracy tych ludzi, z którym umieją sobie oni radzić za pomocą odpowiednich metod prowadzenia obliczeń.