Badamy różnicę między szybkością średnią a chwilową
. Czynności przed lekcją (w ramach odwróconej szkoły)
•Dobierzcie się w grupy czteroosobowe, tak aby każda grupa miała przynajmniej dwa tablety lub smartfony (będą one stanowiły narzędzia pracy).
• W urządzeniach tych zainstalujcie aplikację, która posłuży wam do wykonania zadań. Pobierzcie aplikację Speed Gun dostępną w sklepie Play.google.com i zapoznajcie się z jej działaniem. Zwróćcie szczególną uwagę na ustawienia początkowe pozwalające uzyskać poprawne wyniki. Przetestujcie działanie aplikacji. • Uruchomcie aplikację eTornister, podręcznik Świat fizyki, klasa 1. Przeanalizujcie przykład 4.9. ze s. 154 dotyczący zamiany jednostek szybkości km/h na m/s. Przepiszcie go do zeszytu. •
Przeczytajcie zadania do wykonania w instrukcji. Przygotujcie na tej podstawie odpowiednie narzędzia i metody pomiaru. Zadania do wykonania podczas lekcji (lekcja odbywa się poza klasą, np. w sali gimnastycznej, na boisku szkolnym lub w plenerze).
• Znajdźcie miejsce do wykonania zadania. Powinien to być prostoliniowy tor, po którym będzie się poruszać jedna osoba. • Osoba trzymająca tablet z aplikacją niech stanie obok toru w odległości co najmniej 5 m – będzie to miejsce obserwacji. Pozostałe osoby niech zmierzą odległość między obserwatorem a wytyczonym torem. Wartość ta będzie wpisana do ustawień wstępnych aplikacji.
• Wyznaczcie początek i koniec toru ruchu, tak aby był widoczny na ekranie aplikacji Speed Gun. Zmierzcie długość tego toru (czyli drogę) za pomocą tradycyjnego przymiaru (np. stolarskiego, krawieckiego, przymiaru taśmowego). Zapiszcie wynik w zeszycie.
• Niech jedna z osób idzie wyznaczonym torem. Marsz powinien być jak najbardziej równomierny – jednostajny. Wykonajcie aplikacją kilka prób pomiaru szybkości. Zwróćcie uwagę, że czas ruchu palca po ekranie jest czasem marszu kolegi. Zastanówcie się, co wskazują liczby na ekranie. Czy można w przybliżeniu uznać ruch za jednostajny? Dokonaliście pomiaru szybkości średniej i chwilowej aplikacją Speed Gun.
• Wykonajcie zadanie ponownie, ale tym razem przeprowadźcie dwa pomiary jednocześnie. Jedna osoba mierzy szybkość aplikacją (jak poprzednio). Jednocześnie inna osoba mierzy stoperem czas trwania marszu kolegi (ruchu palca po ekranie tabletu). Zapiszcie wynik w zeszycie. Pamiętajcie, żeby dobrze zsynchronizować czynności wszystkich osób w grupie (na znak Start ruszają: kolega po torze, palec po ekranie i stoper). Czwarta osoba może nakrę- cić filmik pokazujący to, co widać na ekranie tabletu z działającą aplikacją. Do nagrywania filmiku można użyć drugiego tabletu lub smartfonu. Możecie również wykonać zdjęcie z końcowym wskazaniem aplikacji.
• Obliczcie średnią szybkość na podstawie wzoru υśr = całkowita droga czas trwania ruchu. Wynik podajcie w km/godz i m/s. Jest to wyznaczanie szybkości średniej na podstawie pomiaru czasu ruchu i całkowitej drogi. • Porównajcie wyniki obu metod pomiarowych. Jeśli bardzo się różnią, zastanówcie się nad przyczyną. Zapiszcie spostrzeżenia w zeszycie.
Na następną lekcję….
Środki dydaktyczne (w tym lista wykorzystywanych e-zasobów i aplikacji)
• Tablet lub komórka z dostępem do internetu.
• Aplikacje (bezpłatne) Speed Gun i odtwarzacza wideo pobrane ze sklepu Play.google.com.
• Stoper lub Timer, tradycyjny przymiar, np. stolarski, krawiecki, przymiar taśmowy.
• Aplikacja eTornister – podręcznik Świat fizyki, klasa 1, rozdział 4. – Jak opisujemy ruch?, s. 154, przykład 4.9.
• Zeszyt z notatkami (wykonanymi na podstawie przykładu 4.9. ze s. 154 podręcznika Świat fizyki